Spirit Hålandsvannet halvmaraton 2013

ny PR på halvmaraton med tiden 01:39:36.8

IMG_0531

med en litt ruskete oppladning med bare halvannen uke trening etter sykdom, var jeg usikker på egen form før løpet. jeg hadde et håp om å løpe sub 1:40 men tenkte det ville bli vanskelig. strategien var imidlertid klar. gå ut fort og se hvor lenge det ville holde.

IMG_0533

jeg startet langt bak i feltet og passerte mange allerede i den første bakken. som bildene viser var været perfekt. sol og vindstille og kanskje 5-6 grader. kom etter noen kilometre i rygg på en som holdt god fart og jeg forsøkte egentlig bare å ligge «på hjul». jeg kjente litt stivhet i leggene, noe jeg har hatt siden jeg startet trening igjen i påsken etter to og en halv uke i horisontalen. det gikk imidlertid greit å holde farten oppe og etter et par små kneiker hadde jeg kommet foran i en liten gruppe. forsøkte å holde jevnt tempo så jeg lå greit foran i gruppen og fulgte med på klokka. en runde rundt vannet gikk i ca 4.43 tempo. andre runde rundt løp jeg mye alene eller i tet av små grupper. holdt greit tempo og passerte andre runde med snitt på 4.44 tempo. det begynte å bli litt tungt, men viljen var der. det kom opp et par løpere som la seg inn bak meg mens vi tok igjen et par løpere. jeg hadde en gruppe løpere «i sikte» noen hundre meter lengre frem. det var imidlertid ikke aktuelt å forsøke å ta disse igjen. jeg hadde etterhvert mer enn nok med å holde unna for de som løp sammen med meg. vi tok igjen en løper som hadde tatt en liten gå pause, men som la seg inn foran oss og holdt godt tempo. jeg tenkte at her er det bare å følge på og forsøke å ikke miste denne ryggen inn mot mål. en kilometer igjen og jeg greide å legge inn en liten farts økning. det var en løper som hadde dratt fra oss noen kilometre før som jeg hadde i sikte. siste biten mot mål ble dermed den raskeste. 3.45 tempo siste 100 meter er jeg fornøyd med.

IMG_0532

løpet er nytt av året og arrangeres av Spirit friidrettsklubb. dette er en ny klubb i Stavanger som har ambisjoner om å arrangere flere løp igjennom året. det var et godt gjennomført arrangement med to drikkestasjoner langs løypa. tre ganger rundt Hålandsvannet i strålende sol. litt rot med prisutdelingen ble det ettersom jeg ble ropt opp som klassevinner og fikk med pokal som bevis. resultatlisten viser imidlertid at jeg ble nummer 4 i klassen og nummer 25 totalt (138 deltagere). pokalen blir dermed sendt tilbake slik at den egentlige klassevinneren kan få sin velfortjente premie. utenom dette fikk alle en medalje med Spirit logo.

IMG_0536

1 tanke på “Spirit Hålandsvannet halvmaraton 2013

  1. Tilbaketråkk: uke 15/2013 – PR på halvmaraton | tommy50k

Legg igjen en kommentar